KORONAVIRUS

Vzhledem k tomu, že se zdá, že chybí informace o tom, co vlastně v současné situaci pro zdárnější průběh epidemie COVID-19 může udělat každý z nás, rozhodla jsem se převzít a doplnit pár rad z pohledu praktické lékařky. Je v nich vycházeno z platných doporučení a nikoliv vlastních postojů, nebo názorů.

 
Nahoru
Nahoru
Nahoru
Nahoru
pdf-png-icon-15.jpg
pdf-png-icon-15.jpg
pdf-png-icon-15.jpg
pdf-png-icon-15.jpg
Nahoru
Nahoru
Nahoru
Nahoru

Vytvořila prim. MUDr. Olga Janovská (VPL). Vycházela z techniky Dr.Sarfaraze Munshi, Queen´s Hospital, GB.

Pokud máte teplotu nad 37,8 °C doporučujeme Paralen 500mg, Ibalgin 400mg, případně Novalgin 500mg, max. 3x denně v rozestupu minimálně 6 hodin, při vysoké a neklesající teplotě nad 38 °C, je možné užít 2 tbl 500 mg Paralenu najednou (nepřesahujte dávku 6 tbl Paralenu za den, pozor na kombinované přípravky – např. Coldrex – již obsahují paracetamol). Možné je i tzv. fyzikální chlazení – zábal, nebo studená sprcha. Pijte dostatek tekutin, odpočívejte.

Vhodné schéma k léčba vysoké neklesající horečky: střídat vždy 2tbl Paralenu 500mg co 4 hodiny s Novalgin 500 mg 1 tbl. Toto ale vždy po poradě se svým lékařem, který Vám musí léky předepsat a poslat eletronický recept.

 

Při suchém kašli můžete použít antitusika (nekombinovat s mukolytiky), např. Levopront kapky 20 kapek 3x denně, ev. po předpisu lékaře Codein.

 

Při vlhkém kašli jsou vhodná mukolytika (užívat přes den, neužívat na noc, nekombinovat s antitusiky - hrozí hromadění rozpuštěných hlenů v dýchacích cestách), např. Erdomed - tablety jsou na předpis, ale prášek pro přípravu vodné suspenze je na volný prodej. Tato forma je určená primárně pro děti, ale mohou ji ve vyšší dávce užívat i dospělí. Dávka pro dospělé je 8,5 ml vytvořené suspenze (300 mg) 2–3krát denně.

 

Erdomed je přípravek s ochranným účinkem na průdušky. Erdomed usnadňuje léčbu příznaků onemocnění průdušek včetně jejich subjektivních projevů (obtíže při vykašlávání, dušnost a kašel). Přípravek ovlivňuje tvorbu hlenu, tvorbu ochranných látek (imunoglobulinů) a pohyblivost řasinek na sliznici dýchacích cest. Mírní také zánět sliznice průdušek a tím zlepšuje průvodní obtíže jako pocit bolesti a pálení za hrudní kostí.

V případě pocitu "lechtání, tíhy" na průduškách je vhodné přidat k léčbě psí sádlo. Jedná se o volně prodejnou bylinkovou směs na promazání hrudníku. Máme s ní velice dobré zkušenosti.

 

Obecně lze velmi doporučit užívání vitamínů C, D a zinku. Pomohou posílit Váš imunitní systém a tím ovlivnit průběh nemoci.

Dávkování: vit. C 1000 mg/den, vit. D 2000 IU/den, např. Zinkorot 25 mg 2 tbl/den.

 

V případě i tak neklesajících horeček, objevení se jiných příznaků kašel, ztuhlost šíje, velká bolest a otok krku/uzlin na krku, bolest beder, břicha, opakované zvracení, zvláště jste-li těžce chronicky nemocní (máte cukrovku, onemocnění srdce a cév, onkologické onemocnění, autoimunitní onemocnění apod.), kontaktujte Vašeho praktického lékaře ihned, případě rovnou rychlou záchrannou službu – 155. Je-li test na COVID-19 negativní a máte stále příznaky infekčního onemocnění, bude nutné domluvit se s lékařem na návštěvě v ordinaci – prosím vždy volejte předem na objednání. Může se samozřejmě jednat o jinou infekci, nebo onemocnění, které je třeba diagnostikovat a léčit. Do čekárny přicházejte, prosím, s rouškou!

Kdy do nemocnice?

V případě, že se u Vás, nebo Vašich blízkých během nemoci objeví příznaky, jako je dušnost (neschopnost se nadechnout), promodrávání rtů, kolaps, nadměrná spavost, zmatenost, horečky neklesající pod 38 °C i přes podávání léků na horečku, kontaktujte RZS – 155.

Všechny výše uvedené léčivé přípravky či doplňky stravy mohou užívat pouze lidé, kteří na ně nemají alergie, či nemají jiné kontraidikace. Vždy po poradě se svým lékařem.

Zde výše jde pouze o souhrn doporučení, která dáváme našim pacientům vždy po telefonu, tedy slouží spíše k osvěžení informací, kterých je během telefonního hovoru spoustu a ne všechny si pacient ihned zapamatuje.

Očkování proti COVID-19

Vážení klienti,


jednou za čas se snažím shrnout aktuální situaci (28. 4. 2021) v očkování proti COVID-19 především u praktických lékařů.

Kde se můžete nechat očkovat?

 

  • pro veřejnost jsou dvě cesty k vakcíně:

    • centrální objednávkový systém: již plně funguje a má dostatečné kapacity, nově bude spuštěna i možnost registrace pro pacienty nad 55 let, dále dle indikačního seznamu vydaného Ministrem zdravotnictví i pro další skupiny (zdravotníci, pedagogové...). Nově mohou pacienti s některými chronickými onemocněními požádat svého odborného lékaře (specialistu) o přidělení PINu, se kterým se mohou přihlásit do očkovacího centra. Praktický lékař Vám PIN přidělit nemůže, protože ho nemá.

    • u praktického lékaře: pacienti mají možnost nechat se očkovat i u svého praktického lékaře, ale nemáme dostatek očkovacích látek. Podařilo se nám doočkovat většinu pacientů 80+ a 70+. Postupně očkujeme dle možností a indikačního seznamu další věkové kategorie. Máme k dispozici pouze očkovací látku Astra Zeneca. Plánovaný závoz vakcíny firmy Johnson v dubnu je s otazníkem. Naše ordinace se pokusila o objednání této vakcíny, zda a kdy nám bude dodána, nejsme schopni říci. Bylo nám umožněno objednat 50 dávek. Závoz dalších očkovacích látek je tedy v nedohlednu. Netušíme, kdy nám bude umožněno Vás očkovat.​

 

Proto tímto doporučuji pacientům, kteří mají zájem a možnost (věk, indikace, PIN od specialisty), nechat se ev. očkovat v očkovacím centru.

 

Objednání do centrálního systému je přes web (https://crs.uzis.cz/), kdo nebude schopen sám vyplnit (nebo rodina za něj), má volat 1221 a tam to s ním vyplní. Systém pak přidělí termín očkování.

Příznaky onemocnění COVID-19

Mezi příznaky onemocnění COVID-19 patří suchý kašel, teplota, bolesti svalů, kloubů, zimnice, ztráta chuti či čichu, zvracení, průjem. Často nemusí být přítomny všechny příznaky a velmi často jsou přítomny i jiné potíže, jako bolesti hlavy, bolesti za očima, rýma, bolesti v krku... S každým respiračním onemocněním je tedy vhodné telefonicky kontaktovat svého praktického lékaře.

Jak postupovat, pokud mám příznaky COVID-19? Jak mohu kontaktovat svého lékaře?

Na místě je především klid

I přes to, že strmě stoupá počet nakažených a postupně i hospitalizovaných, stále platí že většinou probíhá infekce Covid-19 pod obrazem chřipkovitého onemocnění, které se dá „vyležet“ doma. Na místě je proto především klid. V rámci prevence odpočívejte, sportujte, snažte se být pozitivní (nemyslím laboratorně ;-). 

Naši ordinaci kontaktujte prosím vždy nejprve telefonicky, ev. můžete zanechat SMS. Je zde i možnost kontaktovat nás prostředníctvím virtuální sestry Emmy

Telefonování

Buďte prosím trpěliví, když voláte svému lékaři a tolerantní – denně přijímáme 80-100 telefonních hovorů (kromě toho, že vykonáváme svoji běžnou činnost – péči o akutně a chronicky nemocné). Pokud voláte kvůli kontaktu, připravte si relevantní informace předem (kdy kontakt – datum, v uzavřené místnosti/venku, na jakou vzdálenost, měli jste roušky?, kde pobýváte – adresu včetně PSČ, Vaše telefonní číslo). Lékař/hygienik vyhodnotí, zda se jednalo o tzv. epidemiologicky významný kontakt a dle toho rozhodne o nutnosti karantény. 

 

Pokud se Vám zatím hygienik neozval a/nebo se nemůžete dovolat svému praktickému lékaři a víte, že jste byli v kontaktu s COVID pozitivním, zůstaňte doma dobrovolně, případnou elektronickou neschopenku můžeme vydat až 3 dny zpětně (u karantény po prokazatelném kontaktu s COVID pozitvní osobou i déle).

Objednání do ordinace na čas

Máte-li příznaky infekce, nechoďte prosím, pokud je to možné, bez objednání do naší ordinace, vždy je lépe se objednat na čas. Jste-li už v čekárně, neprodleně o své přítomnosti informujte sestru. Zároveň věřte, že mnohé choroby se prostě po telefonu diagnostikovat nedají a návštěva v ordinaci je nutná, pokud budeme domluveni, připravíme si odpovídající ochranné pomůcky a vyšetříme Vás. Neexistuje jen jedna nemoc – COVID-19. V péči o akutně i chronicky nemocné pokračujeme beze změn, provádíme preventivní prohlídky – neodkládejte kontroly kvůli pandemii!

Jak postupovat, pokud jsem byl v prokazatelném kontaktu s COVID pozitivní osobou?

Co je to karanténa a izolace? Jak se během nich chovat?

Karanténa = rizikový kontakt s prokazatelně COVID pozitivní osobou

Izolace = prokazatelně potvrzený PCR test na COVID-19, nebo prokazatelně potvrzený antigenní test na

                 COVID-19 současně s přítomnými příznaky

Jak postupovat v karanténě? Kdy na test?

Pokud jste se setkali s někým s potvrzenou infekcí COVID-19 (v tuto chvíli potvrzení = pozitivní PCR test), dodržujte režim karantény (zůstaňte doma) i v případě, že Vás ještě nekontaktoval hygienik, nebo volejte svému praktickému lékaři. Pokud se cítíte zcela zdrávi, není nutné hlásit hned o víkendu. Praktický lékař či hygienik Vám vystaví žádanku na test 5.-7. den po datu posledního kontaktu s Covid pozitivním (prosím, nechoďte na test hned, nemáte-li příznaky; test je načasován tak, aby bylo počítáno s inkubační dobou onemocnění).

 

Máte-li během karantény po kontaktu s nakaženým příznaky, je na místě samozřejmě testovat hned. Pro Vaše kontakty (tzv. sekundární) neplatí zatím žádná omezení, až potvrdilo-li by se u Vás onemocnění také – máte-li ale silné podezření na infekci, například horečku a jdete na test, doporučuji do výsledku nechat doma raději i zbytek rodiny. Pokud je pozitivním kontaktem člen rodiny, se kterým bydlíte, bere se za den posledního kontaktu datum pozitivního testu nakaženého člena rodiny.

 

Karanténa trvá 14 dní (i když Váš test bude např. 7. den negativní)! V případě pozitivity testu (ať už máte příznaky, či ne) Vám bude nařízena izolace na dalších 14 dní od pozitivního testu. I když to je náročné, je důležité, aby lidé režim karantény/izolace dodržovali, jinak se infekce bude šířit velmi rychle i nadále.

Kontakt s covid-19 pozitivním v rodině

Pokud je v rodině nemocný s potvrzenou infekcí COVID-19, snažte se, prosím, dodržovat hygienická doporučení – oddělený pokoj, nemocný chodí do koupelny jako poslední, větrání, nekontaktovat se se seniory v rodině (např. nenechávat děti hlídat prarodičům), apod. Všichni členové rodiny jsou v této situaci v karanténě a mají být testováni 5. den od pozitivního testu člena rodiny, v případě, že by měli příznaky, tak ihned. Neposílejte své děti do školky/školy, byl-li u někoho z rodiny potvrzen COVID-19 (i když se cítí zdravé). Může se stát, že při testování bude někdo z dalších členů rodiny pozitivní a stane se tak kontaktem pro zbytek rodiny. V tom případě, není-li možné se rozdělit, se karanténa ostatním členům rodiny prodlužuje o dalších 14 dní a musejí jít opět na testování 5. den od testu poslední pozitivní osoby (tuto tzv. řetězenou karanténu v domácnosti řeší hygiena). Bohužel, jedině takto bezpečně zajistíme, že se infekce nebude šířit dál a prosíme Vás o respektování tohoto nařízení.

Jak postupovat v izolaci?

Izolace (tzn. pobyt doma/v nemocnici u osob s potvrzenou infekcí COVID-19) trvá minimálně 14 dní, min. 3 dny by měl být pacient bez příznaků (ztráta chuti a čichu může trvat déle, příznaky akutní infekce musí být odeznělé). Ukončuje se bez testu. Bylo prokázáno, že nakažlivost v čase prudce klesá a u osob bez příznaků již po 14 dnech není pravděpodobné, že by infekci předali dál. Nenechávejte se zbytečně „kontrolně“ testovat! PCR je velmi citlivá metoda, je-li výtěr proveden dobře, v případě pozitivity po 14 dnech není potom jasné, jak postupovat (jste na 98% neinfekční). Osoby po prokázaném prodělaném onemocnění COVID-19 jsou po dobu následujících 90 dní považovány za imunní; pokud se dostanete do kontaktu s COVID-pozitivním, nebude Vám nařízena karanténa, ani nebudete muset být testováni.

 

Během karantény i izolace se, prosím, chovejte zodpovědně, nechoďte na nákupy, je-li to možné objednejte si nákup domů. Nesetkávejte se s rizikovou populací. Buďte v pravidelném kontaktu se svým lékařem – telefonicky, SMS, Emmy.

Seznam odběrových míst

Pokud Vám byla vystavena žádanka u nás v ordinaci, jedná se vždy o žádanku na PCR test, dle toho si také vyberte odběrové místo.

Odběrová místa COVID-19 (PCR i antigen)

Co znamená když jsem COVID NEGATIVNÍ/POZITIVNÍ?

Více informací, když je PCR test POZITIVNÍ (        PDF, 271 kB)

Více informací, když je PCR test NEGATIVNÍ (        PDF, 246 kB)

Více informací, když je antigenní test POZITIVNÍ (        PDF, 242 kB)

Více informací, když je antigenní test NEGATIVNÍ (        PDF, 248 kB)


Co znamená NEGATIVNÍ VÝSLEDEK ANTIGENNÍHO testu? Znamená, že v době provedení testu s velikou pravděpodobností nejste infekční. Dle MZ a pro účely návštěvy pobytových zařízení pro seniory je informace platná po dobu 48 hodin, spolehlivě ale vypovídá pouze o situaci v den testu. O něco přesnější informaci poskytne PCR test (je pozitivní časněji ve fázi před vypuknutím příznaků onemocnění a pozitivita je také déle zachytitelná). Preventivní PCR test zdravotní pojišťovny bez zdravotní indikace t.č. nehradí, jako samoplátci jej i bez žádanky můžete absolvovat v odběrových místech – nejlépe po předchozím objednání tak, abyste pobytem v odběrovém místě riziko své infekce naopak nezvýšili. Jistotu Vám ale žádný test nepřinese, a proto prosím dbejte především na to, abyste na případné návštěvy osob z rizikové populace byli bez jakýchkoliv příznaků infekce (rýma, kašel, teplota, bolest v krku, průjem, bolest kloubů a svalů, bolest hlavy, extrémní únava), buďte vybaveni ochranou nosu a úst, nejlépe respirátorem FFP2 a dezinfikujte si ruce. Na totéž dbejte i u Vašich dětí. Riziko infekce snížíte i pravidelným větráním, vyhnutím se oslav a akcí s účastí více osob, zejména spojených s konzumací jídel a nápojů v týdnu před plánovanou návštěvou. Nižší citlivost antigenních testů lze vyvážit jejich opakováním, zdravotní pojišťovny je hradí od 18. 12. 2020 do odvolání jednou za 3 dny.

Péče o seniory v období karantény. Telefonní linka pomoci pro seniory

Myslete na seniory ve Vaší rodině a okolí! Nechoďte k nim na návštěvy cítíte-li se nemocní, pravidelně jim telefonujte, objednávejte nákupy. V případě podezření na infekci kontaktujte jejich praktického lékaře/lékařku a poraďte se o dalším postupu.

 

Ve Valašském Meziříčí funguje telefonní linka pomoci, na kterou se mohou obracet osamělí senioři a lidé se zdravotním postižením. Tito lidé mohou kontaktovat pracovníky městského úřadu každý všední den. Ti jim pomůžou zajistit nákup základních potravin, drogerie, léků a zdravotnických potřeb prostřednictvím Dobrovolnické centrum ADRA Valašské Meziříčí.

Pondělí – pátek od 8.00 do 15.00.

Telefonní čísla: 775 857 847, 775 857 848.

 

Opatření nyní zpřísněná jsou nepopulární, ale zdá se, že to může být v tuto chvíli jediná cesta, jak snížit nápor na nemocnice. Svým chováním můžeme výrazně ovlivnit, jak moc strmý nárůst nemocných bude. Za nás lékaře slibuji, že se budeme snažit o co nejlepší komunikaci, bude-li nám dáno slovo.

Domácí léčba lehkých příznaků COVID-19

Většina případů infekce COVID-19 je lehkých, není na místě ihned návštěva lékaře. Případnou návštěvou lékaře můžete ohrozit pacienty v čekárně, kteří jsou chronicky nemocní a tato infekce by pro ně mohla představovat větší riziko. Pokud se hned nedovoláte lékaři, nepanikařte. V těchto dnech vyřizují jak hygienici, tak praktičtí lékaři mnoho hovorů a není možné vždy zajistit vyřízení hovoru.

Dechové cvičení pro pacienty (nejen) s COVID-19: